اجتماعی

ثبت زیستگاه جدید برای «لاک‌پشت فراتی» در خوزستان

مجله تفریحی زیباروز/خوزستان معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از شناسایی زیستگاه جدید لاک پشت فراتی در محدوده شهرستان بهبهان خبر داد.

سید عادل مولا در گفت‌وگو با مجله تفریحی زیباروز با اشاره به ثبت و مشاهده گونه در خطر انقراض لاک پشت فراتی توسط اداره حفاظت محیط زیست بهبهان اظهار کرد: لاک‌پشت فراتی تنها گونه لاک‌پشت‌های سه‌انگشتی در ایران است و با توجه به خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت، در دستور کار پایش همکاران ما در محیط زیست استان خوزستان است.

وی افزود: پراکندگی این لاک‌پشت فقط به استان خوزستان شامل حوضه آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آن‌ها می‌شده است.

مولا گفت: با تلاش همکاران اداره حفاظت محیط زیست بهبهان، این گونه رکورد جدیدی از زیستگاه خود را در رودخانه خیر آباد در محدوده شهرستان بهبهان ثبت کرده است.

وی در  خصوص شناسایی این زیستگاه بیان کرد: در گشت و پایشی که در پی گزارشی از مشاهده نوعی لاکپشت که احتمال آن می‌رفت با توجه به توضیحات مردم منطقه لاکپشت فراتی باشد، درچند روز گشت به صورت اتفاقی با افرادی برخورد کردند که لاکپشت فراتی را در محدوده رودخانه مشاهده کرده بودند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه قلاب ماهیگیری در دهان این لاکپشت گیر کرده بود، گفت: در این پایش برای مردم منطقه اهمیت این گونه برای زیستگاه توضیح داده شد و با اشتیاق آن‌ها برای رهاسازی این گونه ارزشمند مواجه شدیم و خود مردم اقدام به جداسازی قلاب از دهان این لاکپشت کردند و این جانور در خطر انقراض توسط مردم منطقه به طبیعت بازگردانده شد.

وی با تاکید بر لزوم حفاظت مردم محور افزود: درک افراد مشاهده‌کننده لاکپشت فراتی و این حساسیت جوامع محلی در حفاظت محیط زیست قابل تحسین است.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا