بین الملل

چرا اروپا به درخواست ضدچینی آمریکا دست رد زد؟

ابوالفضل خدایی: داده های اداره آمار اروپا نشان می دهد که چین سومین خریدار بزرگ کالاهای اروپایی و مهم ترین بازار واردات اتحادیه اروپا در سال 2021 خواهد بود و اهمیت چین به عنوان بازاری برای اروپا در زمانی که اقتصاد این کشور در حال فروپاشی است. تهاجم روسیه به اوکراین در حال نرم شدن است و اهمیت بیشتری پیدا می کند. CNBC در تحلیلی نوشت که ایالات متحده می خواهد اتحادیه اروپا در قبال چین سختگیرتر باشد. اما اروپا قادر به انجام این کار نیست. در این تحلیل آمده است:

ایالات متحده لفاظی های تند خود علیه چین را تشدید کرده و از اروپا می خواهد که از آن پیروی کند. اما این بلوک نمی تواند از این برنده شود. دولت ایالات متحده از زمانی که چین به یکی از ویژگی های اصلی بحث های بین المللی در مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن جو بایدن تبدیل شد، به ویژه بر روی چین متمرکز شده است.

نظرات و اقدامات در ماه های اخیر افزایش یافته است. به عنوان مثال، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که پکن به یک تهدید فزاینده برای شرکت های آمریکایی تبدیل شده است. این پیام در اروپا به اشتراک گذاشته شد و تایید شد. گزارش ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی به همتایان اروپایی خود گفته اند که از محدودیت های کنترل صادرات چین استفاده کنند. در ماه اکتبر، ایالات متحده محدودیت هایی را برای دسترسی چین به برخی فناوری های توسعه یافته توسط ایالات متحده اعمال کرد.

اگرچه اتحادیه اروپا در مناسبت های مختلف از چین به عنوان “رقیب استراتژیک” یاد کرده است، اما رویکرد متفاوتی نسبت به ایالات متحده دارد. آنا روزنبرگ، مدیر ژئوپلیتیک در بخش سرمایه گذاری جامعه مدیریت دارایی آموندی گفت: اتحادیه اروپا در تلاش است تا استراتژی متفاوتی با ایالات متحده برای چین ایجاد کند.

چرا اروپایی ها نمی توانند چین را تحت فشار قرار دهند؟

>>> ادامه مطلب:

دیدار شی جین پینگ و اولاف شولتز در پکن

جنگ اوکراین و بحران انرژی؛ 44 رهبر اروپایی در یک مجمع جدید گرد هم آمدند

انزوا به جدایی روابط اقتصادی دو ابرقدرت اشاره دارد. اما این به نفع اتحادیه اروپا نیست. داده های یورواستات نشان می دهد که چین سومین خریدار بزرگ کالاهای اروپایی و مهم ترین بازار برای واردات اتحادیه اروپا در سال 2021 بوده است. اهمیت چین به عنوان بازاری برای اروپا در زمانی که اقتصاد این کشور تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته است، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در حالی که ایالات متحده در تلاش است تا اتحادیه اروپا را از چین دور کند، اتحادیه اروپا می خواهد روابط اقتصادی خود را با چین حفظ کند. روزنبرگ گفت که این تمایل با پیامدهای اقتصادی جنگ تقویت خواهد شد. وضعیتی که سال آینده اقتصادهای اروپایی را در وضعیت حادتری قرار خواهد داد.

هوسوک لی ماکیاما، مدیر مرکز اروپا برای اقتصاد سیاسی بین‌المللی نیز گفت: به دلیل سیاست‌های سختگیرانه کووید-19 تقاضای معلق زیادی در چین وجود دارد و «اروپا بازارهای زیادی برای مقابله با آن ندارد». وی افزود که رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، روز پنجشنبه از چین بازدید کرد و احتمالاً در تلاش برای رهبری مذاکرات است زیرا پکن اقدامات خود را برای مبارزه با کووید-19 کاهش می دهد. در همین حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز در اوایل نوامبر از چین دیدن کرد.

روزنبرگ همچنین گفت: می بینیم که روابط اتحادیه اروپا و چین در کوتاه مدت بهبود خواهد یافت و سفر فعلی میشل که پس از سفر شولتز به چین بسیار نزدیک شد، گواه آن است.

در عین حال، روابط بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده کمی تیره شده است. لی ماکیاما گفت که روابط ترانس آتلانتیک در بدترین وضعیت خود در 20 سال گذشته است.

مقامات اروپایی از یارانه های دولتی ارائه شده توسط دولت ایالات متحده برای حمایت از پذیرش خودروهای الکتریکی شکایت کرده اند. اتحادیه اروپا گفته است که قوانین تجارت بین المللی را به چالش می کشد و تهدیدی برای شرکت های اروپایی است.

در همین راستا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه در تلاش برای حل برخی از این اختلافات و اجتناب از یک اختلاف تجاری جدید، با بایدن گفت‌وگو کرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا