استان ها

کمبود مدرسه در استان زنجان معضلی نگران‌کننده است

مجله تفریحی زیباروز/زنجان مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان زنجان گفت: حدود ۴۰۰ مدرسه با مشارکت خیران در استان ساخته و در اختیار آموزش‌وپرورش گذاشته شده است.

علی‌اکبر فاضلی ظهر امروز (۳۰ فروردین‌ماه) در شورای آموزش‌وپرورش استان، اظهار کرد: یکی از ارکان اصلی آموزش‌وپرورش، فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مناسب است که برای تحقق این امر مجمع خیرین استان به همت خیرین مدرسه‌ساز تاکنون بیش از ۲۰۰۰ کلاس در استان احداث کرده است.

وی افزود: در سطح استان به دلیل کمبود اعتبار تعمیرات اساسی، همه ساله تعداد مدارس نیازمند به مقاوم‌سازی و مدارس تخریبی افزایش می‌یابد که اگر فکری برای افزایش قابل ملاحظه اعتبارات این بخش نشود در آینده نه چندان دور با بحران جدی مواجه خواهیم شد. 

فاضلی ادامه داد: پنج هزار نفر از ۱۵ هزار معلم شاغل در این استان ماهانه با اختصاص مبلغی از حقوق خود در مجموع بالغ بر ۴۰ میلیون تومان در امر مدرسه یاری مشارکت می‌کنند.   

وی با اشاره به اینکه کمبود اعتبار برای خرید تجهیزات جایگزین موجب شده که تجهیزات کلاسی و اداری مدارس مستعمل و عمدتاً غیرقابل استفاده باشد، اذعان کرد: کمبود شدید سرانه مدارس باعث ایجاد مشکلات جدی برای مدیران شده به‌طوری که رسالت اصلی مدیران مدارس را به حاشیه رانده و مدیران فقط بدنبال جذب اعتبار و تأمین منابع برای اداره امور مدارس هستند. 

فاضلی به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت صنایع و شرکت‌های فعال در استان در حوزه مدرسه یاری تاکید و ابراز کرد: متاسفانه در این خصوص اتفاق قابل توجهی را در استان شاهد نیستیم. 

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان زنجان تشریح کرد: کمبود فضای آموزشی در مناطق بویژه در زنجان، ابهر و خدابنده و بالاخص با احداث مسکن ملی بسیار چشمگیر بوده است، به‌طوری‌که در ناحیه دو زنجان برای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان شهری در اول آنلاین ماه سال‌جاری حداقل ۲۸ کلاس جدید و در ناحیه یک حداقل ۱۵ کلاس جدید مورد نیاز است.  

وی بیان کرد: با این وجود هنوز در استان از جمله در شهرک‌های اقماری شهر زنجان با کمبود مدرسه مواجه هستیم به طوری که اکنون پنج شهرک اقماری در شهر زنجان فاقد مدرسه هستندـ

فاضلی خاطرنشان کرد: شهرک‌های اقماری به‌ویژه گلشهر و پونک کمبود شدید فضای آموزشی دارد. ۳۰۰۰ دانش‌آموز از این شهرک‌ها به مدارس داخل شهر مراجعه می‌کنند؛ شهرک‌های مهرآرا، شهرآرا، ثمین، صدرا و نگین فاقد مدرسه حتی برای آموزش ابتدایی هستند و این مشکلات با احداث و تحویل پروژه‌های طرح مسکن ملی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا