بین الملل

تقسیم کار صهیونیست‌ها و آل سعود/ جاسوسان موساد در اربیل چه می‌کنند؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنلاین مجله تفریحی زیباروز، یکشنبه شب چندین موشک به مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل عراق اصابت کرد که بازتاب گسترده ای در رسانه ها به دنبال داشت. حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق نیز اخیرا نسبت به فعالیت های صهیونیست ها در کردستان هشدار داده است. به گفته وی، مرکز اطلاعاتی موساد در اربیل برای نظارت بر اوضاع جمهوری اسلامی ایران و عراق ایجاد شده است.

این کشف در پی حمله یک گروه مقاومت نوظهور به نام سرایا اولیاء الدم به مرکز جاسوسی رژیم در روز چهارشنبه 25 فروردین 1400 صورت گرفت.

الخزعلی در جزئیات بیشتر در مورد این مرکز گفت که همانطور که من مطلع شدم نیروهای صهیونیستی وابسته به سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) در آنجا فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد که فکر نمی کنم دولت عراق از وجود یک مرکز اطلاعاتی اسرائیل در اربیل اطلاع داشته باشد، در حالی که برخی از رهبران سیاسی کردستان عراق از فعالیت های این مرکز اطلاع داشتند.

الخزعلی تاکید کرد که سه افسر موساد در یکی از حملات به این مرکز کشته شدند و چند روز پس از حمله، هواپیمای اربیل مستقیماً به سمت سرزمین های اشغالی پرواز کرد.

وی افزود: پس از این عملیات، وزارت خارجه اسرائیل به اسرائیلی ها دستور داد که از رفتن به کردستان عراق خودداری کنند.[1]

آخرین اطلاعات از تجاوزات رژیم صهیونیستی به کردستان عراق حکایت از آن دارد که بزرگترین مجموعه جاسوسی رژیم صهیونیستی در منطقه و شاید در جهان در منطقه کردستان واقع شده است. مرکز فرماندهی و کنترل تمامی فعالیت های جاسوسی رژیم در اربیل عراق قرار دارد. این مرکز علاوه بر نظارت بر اقدامات امنیتی و نظامی ایران، اقدامات اقتصادی و راه‌های دور زدن تحریم‌های رژیم را نیز رصد می‌کند و با استفاده از منابع داخلی و داخلی راه‌های جدیدی را برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مردم ایران اتخاذ می‌کند.

استانداردهای دوگانه مقامات اقلیم کردستان در قبال رژیم صهیونیستی

صهیونیست ها در کردستان عراق فعالیت های ویژه ای دارند و مقامات اقلیم کردستان در فعالیت های خود استانداردهای دوگانه ای از خود نشان می دهند. همانطور که در شهریور امسال اتفاق مهمی در این زمینه افتاده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پس از شکست پروژه جدایی اقلیم کردستان از عراق در سال 2017 و شکست همه پرسی، رژیم صهیونیستی این بار وارد عادی سازی روابط شد و سعی کرد به جز با کشورهای همسایه با ایران رابطه برقرار کند. تا به نوعی محاصره ایران را تشدید کند.

روزنامه تایمز اسرائیل درباره تلاش‌های این رژیم برای گسترش روابط عادی‌سازی نوشت: «عراق از زمان تأسیس دولت یهود در سال 1948 رسماً با اسرائیل در جنگ بوده است». نیروهای عراقی در سه جنگ متوالی اعراب علیه اسرائیل شرکت کرده اند. برنامه تسلیحاتی مخفی صدام اسرائیل را نگران کرده است که در نهایت رآکتور اوسیراک در عراق را در سال 1981 منهدم کرد و در سال 1991 دیکتاتور عراق ده ها موشک اسکاد را به سمت تل آویو و حیفا شلیک کرد تا اسرائیل را وارد جنگ خلیج فارس کند. مسخره می کشد.

این روزنامه می افزاید: مقامات عراقی گفته اند که کشورشان روابط خود را با اسرائیل بدون راه حل عادلانه برای مسئله فلسطین عادی نمی کند، اما در سال 2019 فرید یاسین سفیر عراق در واشنگتن خاطرنشان کرد که «دلایل عینی» برای برقراری روابط بین دو کشور کشور “.

تایمز اسرائیل به تلاش های رژیم اسرائیل برای متقاعد کردن مقامات دولت کردستان عراق برای عادی سازی اعتراف کرد و خاطرنشان کرد که “کردهای عراق که بیشتر کردی صحبت می کنند تا عربی، از نظر ملی و فرهنگی متفاوت از سایر عراقی ها هستند.” کرد: آب و هوای آنها تا حدودی مستقل از بغداد است و اسرائیلی ها هر از گاهی به صورت مخفیانه از این منطقه بازدید می کنند.

رهبران کرد عراق در طول یک دهه چندین بار از اسرائیل دیدن کرده‌اند و سیاستمداران محلی آشکارا از عراق خواسته‌اند تا روابط خود را با دولت یهودی عادی کند که خود از همه‌پرسی استقلال در سال 2017 در این منطقه خودمختار حمایت کرد.

بر این اساس، پس از علاقه رهبران اقلیم کردستان عراق به برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی، برای اولین بار کنفرانس عادی سازی روابط عراق و اسرائیل در اقلیم کردستان عراق برگزار شد که با انتقادات زیادی مواجه شد. این دیدار را “غیرقانونی” خواند.

این کنفرانس که توسط مرکز ارتباطات صلح نیویورک حمایت می شود، می گوید که 300 نفر از نویسندگان و شخصیت های فرهنگی شیعه و سنی عراق، از جمله رهبران قبایل از بغداد، موصل، دیالی، الانبارا و چندین استان دیگر در اربیل، پایتخت اقلیم، کردستان دیدار خواهند کرد. . شرکت کرد.

این اولین بار بود که کنفرانس روابط با رژیم صهیونیستی در عراق برگزار می شد. مرکز ارتباطات صلح آمیز برای عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل تلاش می کند و کنفرانسی را در روز جمعه 24 سپتامبر برگزار می کند.

سید مقتدی صدر نیز در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد که دولت باید این گونه کنفرانس‌های تروریستی صهیونیستی را ممنوع و شرکت‌کنندگان را بازداشت کند.

پشت صحنه مدیریت آل سعود در پروژه عادی سازی روابط عراق و صهیونیست

حضور رژیم صهیونیستی در خاک عراق بخشی از پروژه آل سعود برای عادی سازی روابط با این رژیم است.

مقامات سعودی به نیروهای آمریکایی و صهیونیستی گفته‌اند که روابط بین ریاض و تل‌آویو تنها در صورتی می‌تواند به صورت رسمی اعلام و علنی شود که اسرائیل بتواند با بغداد رابطه برقرار کند.

آل سعود معتقد است که بغداد نزدیک ترین کشور عربی و پایگاه شیعی نزدیک به ایران در جهان اسلام است و برای عادی سازی روابط، ابتدا بغداد باید رابطه خود را با تل آویو اعلام کند و بلافاصله پس از بغداد، ریاض باید رابطه خود را با این کشور برقرار کند. برای کاهش فشار سنی های جهان بر ریاض.

بر این اساس، سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، بحرین و سایر کشورهای عربی مانند تونس در قالب این طرح عربی-عبری وارد فاز انتشار و رسمی شدن روابط با رژیم صهیونیستی شده اند.

مدیریت ترور شهید فخری زاده از مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در کردستان عراق

حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق حضور نیروهای موساد در خاک عراق را بیش از حد انتظار دانست و افزود: اسرائیلی ها با پاسپورت های جعلی در عراق. آنها حضور دارند و می خواهند تعدادی از افراد مقاومت عراق را بکشند.

الخزعلی افزود: نقشه موساد کشتن افراد گروه های جهادی «کتائب حزب الله» و «سرایا السلام» (شاخه نظامی جنبش صدر) است تا بین آنها درگیری ایجاد شود.

وی با اشاره به حضور نیروهای اسرائیلی در شهر الانبار گفت: اسرائیلی ها از طریق سازمان های غیردولتی و برخی شرکت ها با استفاده از گذرنامه های جعلی در عراق حضور دارند.

به گفته شیخ الخزعلی، موساد سعی دارد برخی از شخصیت های کتاب های حزب الله و سرای السلام را بکشد تا آنها را بکشد.

شیخ الخزعلی تاکید کرد که حضور اسرائیل در عراق بیش از حد انتظار است.

شیخ الخزعلی در ادامه به اختصار به ترور شهید فخری زاده اشاره می کند و می گوید: یکی از اقداماتی که این پایگاه در اربیل عراق رصد و مدیریت کرد، ترور شهید فخری زاده در ایران بود.[2]

همزمان، محمود الربیعی، سخنگوی عصائب اهل الحقا، در توییتی نوشت که شرکت اماراتی G42 که در فرودگاه بغداد محافظت می شود، پرده ای برای نفوذ اسرائیل به عراق خواهد بود.

وی گفت: گزارش شده است که امنیت فرودگاه بغداد به شرکت اماراتی G42 که اخیراً قرارداد مشابهی را در افغانستان برنده شده است، واگذار می شود و این شرکت با شرکت اسرائیلی رافائل (رافائل لیمیتد) نیز قرارداد دارد.

الربیعی همچنین به جاسوسی و استراق سمع رئیس جمهور عراق توسط برنامه پگاسوس اسرائیل پرداخت و در توئیتر نوشت: گزارش های مربوط به برنامه پگاسوس اسرائیل سخنان ما را درباره نقش مخرب اسرائیل، امارات و عربستان سعودی در عراق شنود می کند. . همچنین افزایش چشمگیر نقش امارات که برنامه های رژیم صهیونیستی در عراق را پیش می برد و به دنبال تسلط بر سرنوشت عراق برای خدمت به اسرائیل است.

روابط تاریخی اقلیم کردستان و رژیم صهیونیستی

دولت اقلیم کردستان به رهبری خاندان بارزانی در بحبوحه ناآرامی های تکفیری تنها به دنبال نیات و مطامع خود بوده و از این رو یکی از طرف های اصلی حامی آنها رژیم صهیونیستی است. این حمایت در همه پرسی خودمختاری اقلیم کردستان به وضوح بیان شد و تنها حزبی که از استقلال کردستان عراق حمایت کرد رژیم صهیونیستی بود.

حمایت از رژیم «استقلال» کردستان، علی‌رغم آگاهی از حساسیت کشورهای مسلمان، در نگاه اول تعجب‌برانگیز بود، اما با بررسی روابط صهیونیست‌ها و خاندان بارزانی به سابقه‌ای نزدیک به نیم قرن می‌رسیم.

تاریخچه روابط بین رژیم اشغالگر قدس و کردها در عراق به دهه 1960 برمی گردد. بر اساس «استراتژی پیرامونی» که توسط اولین نخست وزیرش، بنگوریون، ترسیم شد، اسرائیل سپس روابط نزدیکی با مقامات محلی و اقلیت های قومی و نژادی در کشورهای مخالف رژیم برقرار کرد. بر اساس استراتژی پیرامونی، هر رقیب یا دشمنی علیه کشورهای عربی متحد بالقوه دولت یهود بود، خواه گروه‌های فرعی مانند کردها یا مسیحیان سودان جنوبی، یا ترکیه، ایران و اتیوپی باشند. در آن زمان، اسرائیل از ترس نقش عراق در خصومت جهان عرب، روابط پنهانی را با کردهای ناراضی شمال عراق به رهبری ملا مصطفی بارزانی (پدر مسعود) آغاز کرد.

موساد نقش مهمی در تجهیز و آموزش چریک ها به رهبری ملا مصطفی ایفا کرد. در عوض، کردها نقش اساسی در انتقال یهودیان عراقی به سرزمین های اشغالی داشتند. رژیم اسرائیل یک ژنرال موساد به نام ساگی چوری را برای آموزش پیشمرگه در شمال عراق فرستاد و البته بسیاری از فرماندهان نظامی کرد مخفیانه به سرزمین های اشغالی سفر کردند.


ملا مصطفی در جلسه ای با حضور «آبا اوربان» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی (با عینک) و ژنرال «میر آمیت» رئیس موساد (نفر دوم سمت چپ)

از سال 1973 تا 1975 روابط بین رژیم صهیونیستی و ملا مصطفی مورد مناقشه بود. ماجرا از این قرار بود که در اکتبر 1973 (در اسرائیل به جنگ یومیکی پور معروف است)، چریک های مول مصطفی بارزانی از جنگ علیه دولت مرکزی عراق عقب نشینی کردند تا مانع دخالت ارتش عراق در جنگ با اسرائیل نشوند. صهیونیست ها از این موضوع به شدت عصبانی شدند.


ملا مصطفی (کت و شلوار سبک) با زلمان شازار، رئیس وقت رژیم صهیونیستی (سمت چپ)

اهداف کلی رژیم صهیونیستی در عراق چیست؟

در واقع ورود رژیم صهیونیستی به عراق را باید به گونه ای تحلیل کرد که این رژیم از طریق کشورهای عربی منطقه، آمریکا و حمایت های امنیتی و سیاسی اقلیم کردستان اهداف خود را در عراق پیش ببرد.

به طور کلی فعالیت های رژیم صهیونیستی در عراق را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

حضور در عراق تحت حمایت دیپلماتیک با کمک امنیتی سفارت آمریکا

حضور در عراق به دلیل تدابیر امنیتی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات

حضور در عراق از طریق کمک های امنیتی، سیاسی و اقتصادی به اقلیم کردستان

حضور در عراق برای حمایت از صهیونیست های واقعی عراقی ساکن در سرزمین های اشغالی که خواهان بازگشت، تابعیت عراق، استرداد و عادی سازی روابط با عراق هستند.

حضور در عراق در حوزه اقتصادی از طریق شرکت های نیابتی اردنی، مصری، اردنی-عراقی، مصری-عراقی

حضور و سرمایه گذاری عراق در الکترونیک و مخابرات از طریق شرکت های نیابتی


[1] – https://www.irna.ir/news/84352761

[2] – https://www.irna.ir/news/84354414


دکمه بازگشت به بالا