علمی و پزشکی

خطری جدی که سلامت زنان گیاه‌خوار را تهدید می‌کند!

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاینبا مطالعه اطلاعات سلامت و تغذیه بیش از 26000 زن، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در طی یک دوره 22 ساله، احتمال شکستگی لگن در زنان گیاهخوار یک سوم بیشتر از زنانی است که به طور منظم گوشت می خورند.

دلیل این خطر بالا هنوز مشخص نیست، اما محققان بر این باورند که برخی از گیاهخواران ممکن است به اندازه کافی مواد مغذی مفید برای سلامت استخوان و ماهیچه را دریافت نکنند که منجر به افزایش احتمال افتادن و شکستگی استخوان می شود.

دکتر. جیمز وبستر، یکی از محققان دانشگاه لیدز، گفت: پیام ما به گیاهخواران این است که رژیم غذایی خود را رها نکنند. از آنجایی که این رژیم برای سایر موارد سالم تر و در عین حال سازگار با محیط زیست است. اما این افراد باید به رژیم غذایی خود توجه زیادی داشته باشند و مواد مغذی که به بدن نمی رسد را با حذف برخی مواد غذایی مانند گوشت یا ماهی جبران کنند.»

اگرچه رژیم گیاهخواری معمولاً سالم تر از رژیم غذایی مبتنی بر گوشت در نظر گرفته می شود و احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، چاقی، بیماری های قلبی و برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد. اما تحقیقات منتشر شده در BMC Medicine اهمیت استفاده از یک رژیم غذایی متعادل را با در نظر گرفتن آنچه مردم می خورند، برجسته می کند.

وبستر ادامه داد: «گیاهخواران احتمالاً به دلایلی استخوان‌های ضعیف‌تر و توده عضلانی کمتری دارند، به‌طور بالقوه دریافت کمتر مواد مغذی مهم، که هر دو آنها را مستعد شکستگی لگن می‌کند».

خطری جدی که سلامت گیاهخواران را تهدید می کند!

حدود 90 درصد از شکستگی های لگن مربوط به زمین خوردن است که در افراد مسن که استخوان های ضعیف تری دارند، شایع تر است. اما شکستگی گاهی منجر به ضعف بیشتر می شود که خطر سقوط بیشتر و ضعف بیشتر را افزایش می دهد.

محققان گمان می کنند که گیاهخواران لاغرتر از گوشت خواران هستند و علاوه بر داشتن استخوان ها و ماهیچه های ضعیف تر، احتمالاً چربی بدن کمتری دارند که در هنگام زمین خوردن به عنوان یک بالشتک عمل می کند.

وبستر خاطرنشان می کند که گیاهخواران می توانند برای سلامت استخوان ها غلات کامل غنی شده با آهن و ویتامین B12 را مصرف کنند و برای اطمینان از پروتئین کافی از چیزهایی مانند آجیل، حبوبات و لوبیا استفاده کنند.

اطلاعات این تحقیق از یک مطالعه کوهورت در بریتانیا به دست آمد که وضعیت زنان را برای ارزیابی رابطه بین رژیم غذایی و سلامت در یک دوره زمانی مورد بررسی قرار داد. اطلاعات به دست آمده از 26318 زن بین 35 تا 69 سال نشان داد که 822 یا 3 درصد از آنها در یک دوره 22 ساله دچار شکستگی لگن شده اند و حدود 28 درصد از این زنان گیاهخوار و 1 درصد گیاهخوار بوده اند. گیاهخواران مطلق).

محققان میزان شکستگی لگن را در بین گیاهخواران و آفت خواران (افرادی که ماهی می خورند اما گوشت نمی خورند) با افرادی که به طور منظم گوشت می خورند (حداقل پنج بار در هفته) مقایسه کردند.

وبستر ادامه داد که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مردان گیاهخوار نیز در معرض افزایش خطر شکستگی لگن هستند، مورد نیاز است. تحقیقات قبلی نشان داده است که مردان و زنان گیاهخوار در مقایسه با افرادی که گوشت می خورند وضعیت ضعیف تری دارند، اما به گفته وی، خطر شکستگی لگن در مردان گیاهخوار هنوز به وضوح مشخص نشده است.

مصرف کمتر گوشت یکی از مهم ترین تغییرات سبک زندگی است که می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. تحقیقات دانشگاه لیدز در سال گذشته نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی غیر گیاهخواری پیروی می کنند 59 درصد بیشتر از گیاهخواران در انتشار گازهای گلخانه ای نقش دارند.

در گزارشی که در سال 2020 منتشر شد، دکتر تامی تانگ، اپیدمیولوژیست ارشد تغذیه و سایر محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که خطر شکستگی لگن در گیاهخواران در مقایسه با گوشت خواران 25 درصد بیشتر است و این درصد برای گیاهخواران بیشتر است. این رقم به 30 درصد می رسد.

گیاهخوارانی که در مطالعه دانشگاه لیدز مورد بررسی قرار گرفتند، شاخص توده بدنی (BMI) کمتری در مقایسه با گوشت خواران معمولی داشتند و همچنین مصرف کمتری پروتئین و ویتامین D داشتند که خطر شکستگی لگن را افزایش می دهد.

وی در این رابطه گفت: گیاهخواران باید توجه ویژه ای به حفظ سلامت و وزن مناسب بدن خود داشته باشند و از دریافت کافی پروتئین و سایر مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان ها از جمله کلسیم و ویتامین D اطمینان حاصل کنند.»

منبع: نگهبان

227

دکمه بازگشت به بالا