حوادث

امریه های سربازی باید هدفمند باشند

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت باید ارتش را از نظر پادگان خارج کنیم و گفت: “دستورات نظامی باید هدفمند باشد ، باید گفت که در نیروهای مسلح با چه تخصصی و بقیه در خارج از پادگان چه تعداد سرباز می خواهیم و در زمینه های تحقیق و مطالعه استفاده می کنیم.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، سرهنگ محمدرضا اکبر حلوایی در جلسه پرسش و پاسخ جهاد دانشگاهی برای تشکل های دانشجویی ایران گفت: موضوع خدمت سربازی به طور کلی برای سربازان و بسیاری از خانواده ها نیز مسئله مهمی است و طبیعی است که بیشتر آنها به دنبال بهبود خدمت سربازی خود هستند.

وی با اشاره به سابقه خدمت سربازی گفت: اولین قانون نظامی در سال 1304 تصویب شد و اکنون 95 سال از تصویب آن می گذرد ، ما این قانون را به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم کرده و بدون توجه به شکل با آن برخورد خواهیم کرد قانون. ” .

وی ادامه داد: در سال 1304 و در زمان رضاشاه که مقارن با انتقال قدرت از قاجار به پهلوا بود ، مسئله ارتش مطرح شد. در مورد چرایی موقعیت جنگ هیچ فلسفه مدونی وجود ندارد ، اما سرانجام می دانیم که این قانون در 56 ماده در ژوئن 1304 تصویب شد. این قانون در 53 سال اول تا پیروزی انقلاب اسلامی به بلوغ رسید.
وی یکی از ویژگی های خدمت سربازی را در آن دوره بدون تغییر قوانین خواند و گفت: “یعنی اگر آنها گفتند خدمت سربازی دو سال است ، همان دو سال انجام می شود و زمان تغییر نمی کند.” حتی وقتی در مقطعی از قدرت بیش از حد برخوردار بودند ، دوره خدمت سربازی کاهش نیافت ، اما در عوض قدرت اضافی با قرعه کشی معاف شد یا در سال 1321 این اجازه داده شد که دارندگان مدرک از خدمت سربازی معاف شوند. دارندگان دیپلم از این به بعد بسیار متفاوت بودند.

به گفته حلوایی ، استخدام شده از سال 50 تا 1370 ژاندارمری و سپس پلیس بود که نشان داد موضوع به ثبات رسیده است. دومین مجری ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان ستاد سیاستگذار بود و رهبری بود که در این گروه داشتیم. ما سالها ثبات مدیریتی داشته ایم. در این مجموعه ، برادر عزیزم ، آقای سردار کمالی ، حدود 32 سال مدیر کلیه امور بود که این نیز یکی از طولانی ترین دوره های مدیریت است.

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا در قسمت دوم سخنان خود با اشاره به برخی تغییرات در قوانین نظامی در سال های اخیر مانند معافیت ها ، تغییر در مدت سربازی و … بر لزوم تعریف استراتژی در حوزه نظامی تأکید کرد.

وی در این زمینه مثالی زد و گفت: اوایل دهه 80 بود که طبق مصوبه ای که فکر می کنم یکی دو سال است در حال اجراست ، اعلام شد که بالاترین افراد در دوره های کنکور از خدمت سربازی معاف می شوند. همچنین تخمین زده شد که بسته به گروههای آموزشی ، در بهترین حالت تعداد آنها 15 نفر خواهد بود ، اما بعد از مدتی دیدیم که تعداد افراد خارج شده از این دوره زیاد است و بررسی کردیم و دریافتیم دانشگاه آزاد دائماً مشغول به کار است. این اساس نظم و انضباط شهر را برای استفاده از این معافیت تشکیل می دهد و به عنوان مثال ، برنامه کاردانی دانشگاه آزاد با مجموع 270 شرکت کننده نیز در این مصوبه گنجانده شده است. خیلی ها به خاطر اشتباهشان بخشیده شده اند. اما سال بعد به جای اصلاح قانون ، آن را لغو کردند.

وی با اشاره به نگرش های کمی و کیفی ارتش گفت: استادکل به عنوان یک سیاست گذار باید بگوید که به برخی از دکتراها و سربازان مسن و غیره نیاز داریم. سربازان نباید به صورت دسته جمعی جذب شوند ، زیرا اگر ما در خدمت سربازی به مبلغی اهمیت می دهیم ، نتیجه این می شود که پنجمین سرباز پایه با درجه دکترا باید 24 ماه خدمت کند ، در حالی که کیفیت خدمات این افراد متفاوت است.

حلوایی در خصوص تخصص ارتش گفت: ما در کشور مشکلی داریم که فارغ التحصیلان ما نیازهای کشور را برآورده نمی کنند ، زیرا ارزیابی دقیقی از نیازهای کشور نداریم. اگر در دهه 60 حدود 30٪ تحصیلات دانشگاهی داشتند. حالا این عدد یکی است. اکنون این افراد به ارتش می پیوندند. برای خدمات کشوری ، کاملاً مشخص نیست که تفاوت درجه لیسانس دانشگاه با دانشگاه یک شهر دیگر چقدر است. در این شرایط ، من معتقدم اگر بپذیریم که محیط پادگان یک فضای تنگ دولت است ، همانطور که برخی از فارغ التحصیلان ما در کشور بیکار هستند ، ما نمی توانیم همه آنها را در همان زمینه و تخصصی که دارند استخدام کنیم.

معاون سابق سازمان خدمات عمومی ناجا گفت: “دستورات ما باید هدفمند باشد” ، وی گفت كه ما باید به آن سوی پادگان نگاه كنیم. متأسفانه بخشی از سهمیه حاصل ارتباطات است نه تجربه و تخصص. باید بگوییم که چه تعداد سرباز با چه تخصصی در نیروهای مسلح می خواهیم و از بقیه افراد خارج از پادگان در زمینه های تحقیق و مطالعه استفاده می کنیم.

وی با اشاره به برنامه های مجلس در دوره های مختلف خدمت سربازی ، به طرح مالیات برای افراد فاقد خدمت سربازی بین 28 تا 50 سال اشاره کرد و گفت: من این طرح را به طور کامل خوانده ام و بر اساس آن ستاد کل هر ساله سربازان مازاد را معاف می کند. علاوه بر این ، این افراد زیر 50 سال كه از خدمات اجتماعی استفاده می كنند درصد بالاتری از عوارض را پرداخت می كنند. به عنوان مثال ، اگر آنها خانه بخرند ، مقدار مشخصی عوارض پرداخت می كنند و … استدكل می گوید من قدرت کمی دارم ، بنابراین این طرح اجرا نمی شود. این طرح از قدرت بالایی برخوردار است ، زیرا در قانون ما این است که اگر تشخیص دهد که مازاد نیرو وجود دارد ، مردم را از جنگ خارج می کند ، و غیره بنابراین اساس برنامه صحیح نیست. البته ، این طرح تا آخرین سال مجلس یازدهم ادامه داشت و سپس دوباره به انتخابات.

در پایان این نشست ، نماینده یك تشكل دانشجویی در كشور نیز از مقامات كنونی ارتش خواست كه نظرات خود را در این مورد ابراز كنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا