استان ها

طرقبه شاندیز دومین تولید کننده تخم‌مرغ در خراسان رضوی است

مجله تفریحی زیباروز/خراسان رضوی رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز این شهرستان را بزرگترین تولید و صادر کننده تخم‌مرغ در خراسان رضوی پس از مشهد عنوان کرد.

دکتر علیرضا قدرتی در گفت و گو با مجله تفریحی زیباروز خاطرنشان کرد: پارسال با کمبود اعتبارات برای خرید سم مواجه بودیم، اگر سم بیشتر در اختیار دامپزشکی گذاشته شود در سم‌پاشی‌ها موفق‌تر عمل خواهیم بود.

وی با بیان اینکه هزینه هر لیتر سم در مقایسه با ۵ سال قبل حداقل ۱۰ برابر شده است، گفت: به دلیل گرانی، برای تهیه سم از کارخانه‌های بخش خصوصی با مشکل مواجه‌ایم.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه حداقل در سال به ۵۴۰ لیتر سم برای شهرستان نیاز داریم، اظهار کرد: خوشبختانه در تهیه واکسن با هیچ‌گونه کمبودی مواجه نیستیم.

وی در ادامه نوسازی ناوگان حمل و نقل شبکه دامپزشکی شهرستان را ضروری دانست و گفت: میانگین عمر ناوگان دامپزشکی ۱۵ سال است.

قدرتی با اشاره به اینکه در دو کشتارگاه شهرستان طرقبه شاندیز ناظر بهداشتی و شرعی حضور دارند که ناظر بهداشت بر فرایند بهداشت و بازرسی دام قبل، حین و پس از کشتار نظارت می‎کند، افزود: پارسال ۱۲۶ مورد بازدید نظارتی توسط بازرسان این شبکه از کشتارگاه‌های دام طرقبه و شاندیز انجام شد.

کشف ۱۱ تن و ۶۹۸ کیلوگرم فراورده غیربهداشتی

وی خاطرنشان کرد: پارسال در بازرسی‌های انجام شده توسط ناظرین بهداشتی ۱۱ تن و ۶۹۸ کیلوگرم لاشه و آلایش شامل جگر، کلیه، قلب و گوشت غیربهداشتی دام کشف و ضبط شد. 

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز عنوان کرد: پارسال از ۷۱۵ واحد شامل تالارها، مراکز عرضه و فروش واحدهای خام دامی، رستوران‌ها، جگرکی، پذیرایی‌ها، کارگاه‌های شیرینی‌پزی و… در مجموع ۲۸۵۴ بازدید نظارتی انجام شد.

وی همچنین از فعالیت ۳۲ واحد نظارتی هم در شهرک صنعتی خبر داد و بیان کرد: از ۲۸۵۴ بازدیدی که صورت گرفته ۴۸ تن فراورده خام دامی توقیف شد که پس از انجام آزمایش و نمونه‌برداری ۱۴ تن از این فراورده‌ها معدوم و در مجموع ۱۹۹ پرونده در محاکم قضایی، تعزیرات حکومتی و دادسرای شهرستان برای متخلفین تشکیل شد.

قدرتی افزود: سال گذشته در دو کشتارگاه شهرستان طرقبه شاندیز ۶۵ هزار و ۲۱۰ رأس دام سبک و ۱۰ رأس دام سنگین کشتار شد که از این تعداد دام یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۶۳ کیلوگرم گوشت قرمز استحصال شده است.

وی اظهار کرد: یکی از توفیقات خوبی که پارسال داشتیم اینکه با تلاش همه همکاران و دیگر سازمان‌ها بیماری‌های واگیردار بین انسان و دام و بیماری‌های مشترک را به حداقل رساندیم.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بیان کرد: خوشبختانه پارسال کانونی از بیماری‌های مشترک و بیماری‌های واگیر بین انسان و دام که جدی باشد و بخواهد به صنعت شهرستان آسیب برساند از جمله آنفولانزای فوق حاد پرندگان و کانون تب برفکی و … نداشتیم.

رتبه دوم تولید و صادرات تخم‌مرغ خراسان رضوی

وی از پایش ۳۳۸۴ رأس دام سنگین برای بیماری سل و بروسلوز که از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند خبر داد و گفت: خوشبختانه مورد مثبت در میان دام‌های سنگین گزارش نشد.

قدرتی همچنین تصریح کرد: با همکاری بسیج سازندگی توانستیم ۳۲ هزار طیور بومی را علیه بیماری نیوکاسل با واکسن تمام ایرانی نیوکاسل مقاوم به حرارت واکسینه کنیم.

وی با اشاره به معاینه و بازدید از ۹۷۰ رأس دام سنگین برای بیماری‌های تب برفکی، جنون گاوی و ۱۰۶ مورد بازدید از مرغداری‌های شهرستان افزود: در مجموع پارسال یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۲۶۰ قطعه جوجه گوشتی در سالن‌های شهرستان ریخته شد.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز با اعلام اینکه رتبه دوم تولید و صادرات تخم‌مرغ در خراسان رضوی پس از مشهد مربوط به شهرستان طرقبه شاندیز است، گفت: در شهرستان ۱۷ واحد گوشتی و ۵۳ واحد تخم‌گذار فعالیت دارند.

تولید  ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن تخم‌مرغ

وی یادآور شد: در مجموع پارسال ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن تخم‌مرغ تولید شده که از این میزان ۴۲۶۸ تن آن در دیگر استان‌ها و باقی در شهرهای خراسان رضوی مصرف شده است.

قدرتی با اشاره به نمونه برای ۱۵۵۲ قطعه طیور شهرستان در واحدهای مختلف بیان کرد: پارسال ۸۱ محموله شامل تخم‌مرغ، عسل ، پاچه گاو و گوسفند، پا و پنجه مرغ به کشورهای افغانستان، امارات، عراق، قرقیزستان، پاکستان و سوریه صادرات شده است.

وی گفت: سال گذشته واکسیناسیون بیش از ۲۲۲ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین در شهرستان انجام شد، به طور میانگین تقریباً هر رأس دام در سال ۴ نوبت علیه بیماری‌ها واکسینه می‌شود.

معضل سگ‌های بلاصاحب

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز همچنین از واکسینه کردن ۱۷۰۰ قلاده سگ در شهرستان طرقبه شاندیز خبر داد و افزود: هرچند پیش بینی واکسیناسیون ۷۳۵ قلاده را داشتیم اما این آمار در پایان سال به ۱۷۰۰ قلاده رسید و توانستیم بالاترین رتبه استان را در واکسیناسیون داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: معضل سگ‌های بلاصاحب که کنترل و ساماندهی آنها در شهر بر عهده شهرداری‌ها و در روستاها بر عهده دهیاری‌ها است مقداری آزار دهنده شده و با مشکلاتی مواجهیم.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز اظهار کرد: مجموعاً در شهرستان ۲۲ واحد بخش خصوصی داریم که شامل درمانگاه ، مرکز مایه‌کوبی و داروخانه هستند، همچنین سه مرکز پخش و سه آزمایشگاه خدمات لازم را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

ثبت ۲۳ مورد اشتغال در سامانه رصد

قدرتی با بیان اینکه چون در شهرستان میدان دام نداریم خروج دام از شهرستان قابل ملاحظه نیست و شاید به ۲۰۰ رأس دام سنگین هم نرسد، ادامه داد: هرچند پارسال تعهد اشتغال دامپزشکی شهرستان ۱۲ نفر بوده اما بیش از ۲۳ مورد اشتغال در سامانه رصد ثبت نمودیم.

وی آموزش چهره به چهره برای بالغ‌بر۲۳۶۶ نفر از بهره‌برداران، برگزاری کلاس‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی از طریق پیامک را از دیگر اقدامات شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز اعلام نمود.

طرقبه شاندیز ۵۳ هزار رأس دام سبک، ۴۱۰۰ رأس دام سنگین، ۵۳ واحد مرغ تخم‌گذار و ۱۷ واحد تولید مرغ گوشتی دارد. همچنین هشت واحد بسته‌بندی گوشت در شهرک صنعتی توس، سه واحد بسته‌بندی آلایش دام خوراکی، یک واحد بسته‌بندی آلایش دام غیرخوراکی و ۱۷ واحد تولید فرآورده‌های لبنی در شهرستان فعالیت دارند.

بر اساس آمار دستگاه‌های خدماتی شمار ساکنان شهرستان طرقبه شاندیز حدود ۸۰ هزار نفر است که این تعداد در دو شهر طرقبه و شاندیز و ۴۰ روستای دارای دهیاری سکونت دارند، همچنین در مجموع ۱۵ آبادی طرقبه شاندیز، روستای هدف گردشگری محسوب شده و ییلاقی و گردشگرپذیر هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا