اجتماعی

پایتخت سیاه‌پوش می‌شود – مجله تفریحی زیباروز

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران درتشریح برنامه‌های سازمان زیباسازی در ماه محرم از سیاه پوش شدن و آماده‌سازی ویژه پایتخت با همکاری هیئت‌های عزاداری و عاشقان حسینی برای برگزاری سوگواری ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) خبر داد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، رضا صیادی با اشاره به آماده‌سازی پایتخت برای سوگواری ایام محرم و شهادت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: رویکرد سازمان برای محرم امسال مردم محور بوده و سعی ما براین است تا مراسم سیاهپوشان با مشارکت هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی و کلیه عاشقان حسینی برگزار شود. بر همین اساس اقلام فرهنگی و پرچم‌های عزاداری حسینی توسط سازمان در اختیار مساجد و هیئت‌های مذهبی و عزاداری قرار گرفته است.

صیادی افزود: سازمان زیباسازی از ماه‌های گذشته درصدد برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی با محوریت ماه محرم و اکران آثار هنرمندان عاشورایی در سطح شهر تهران بوده است. اکران‌های فرهنگی ماه محرم با دو رویکرد “نگارخانه عاشورایی تهران” و “کتیبه‌های خطی اشعارعاشورایی” در فضای شهری پایتخت انجام شده است که در اکران‌های نگارخانه عاشورایی عناصر مرتبط با فرهنگ عاشورا و محرم به نمایش در آمده و کتیبه ها نیز اشعار شاعران سوگوارحسینی را یادآور می‌شوند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران در ادامه با اشاره به برگزاری رویداد نقاشی خط “نشان عاشقی” و پارچه نویسی “کاتبان سوگ” از این دو رویداد به عنوان راویان هنر و فرهنگ عاشورایی یاد کرد و افزود: در رویداد “نشان عاشقی” بیش از ۳۰۰ اثر منتخب نقاشی خط (کالیگرافی) توسط هنرمندان بر روی علم‌های عاشورایی نقاشی و خطاطی کرده که در سطح شهر تهران اکران خواهند شد. در رویداد “کاتبان سوگ” که خطاطی اشعار عاشورایی بر روی پارچه‌ها است نیز ۵۰ هنرمند ، ۲۵۰ اثر را با استفاده از اشعار محرم و عاشورایی کتابت کرده‌اند که در فضای شهری پایتخت اکران خواهند شد.

وی با اشاره به اهتزاز صدها ابر پرچم و هزاران پرچم سیاه عزاداری در سطح شهر افزود: با اهتزاز ۴۵۰ ابر پرچم، ۵۰۰ هزار متر ریسه مشکی، ۵۰ هزار کتیبه سیاه، ۲۰۰هزار پرچم طرح دار و بزرگراهی پایتخت سیاهپوش عزای حسینی شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران با اشاره به برپایی خیمه عاشورایی در میدان هفت تیر از رونمایی دو اثر حجمی، مرغ تیغه علامت و اسب ذوالجناح و جانمایی اثرعصر عاشورا در این میدان خبر داد و گفت: در ماه محرم شاهد اجرای دو اثر نوری در تهران خواهیم بود. همچنین ۳۱ اثر حجمی‌ شمعدانی نوری به ارتفاع ۳ متر و از جنس فلز در میدان هفت تیر و میدانگاه سعدی جانمایی خواهند شد.

صیادی در پایان گفت: همچنین اثر حجمی بین‌الحرمین با نورپردازی ویژه در کنار آرامگاه شهدای گمنام دریاچه چیتگر از دیگر خلاقیت‌های اداره نور و مبلمان شهری سازمان زیباسازی شهر تهران است که برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

گروه تحریریه علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با نگاهی منصفانه به تفاوت‌های اجتماعی و تبعیضات نژادی.
دکمه بازگشت به بالا