حوادث

سیل و زلزله چگونه می‌تواند تبدیل به بحران نشود؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: در ساخت و سازها باید راهکارهای پیشگیرانه در نظر گرفته شود تا از آسیب دیدگان و آسیب های ناشی از بحران پیشگیری و کاهش یابد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، محمدحسن نامی درباره اقدامات لازم برای کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی گفت: سیل و حتی زلزله به شرط کافی بودن ساخت و سازها و رعایت استانداردها و اصول نمی تواند تبدیل به بحران و حادثه شود. متاسفانه برخی از تلفات و خسارات ناشی از تصادفات ناشی از مشکلاتی غیر از سیل و زلزله است. به عنوان مثال در سیل اخیر امامزاده داوود، ساخت و سازهای غیرمجاز مربوط به امامزاده و حتی ساخت و سازهای موجود در گذر بازارچه که سال ها محل عبور آب بوده، مانع از عبور آب شده و به دلیل اینکه میزان این آب زیاد بود، باعث سیل و تلفات شد. در حالی که اگر طبق ضوابط ساخته می شد، این سیل هیچ خسارتی به بار نمی آورد و به جای خود می گذشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای پیشگیری از حوادث و کاهش تلفات ناشی از بلایای طبیعی باید راهبردی کلی و پیشگیرانه در ساخت و ساز اتخاذ شود، گفت: اگر راهبردی کلی برای پیشگیری و پیشگیری از این گونه مشکلات کوچک اتخاذ شود امیدواریم چنین حوادث تلخ تکرار نشود و بتوان به راحتی از آن جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر سازمانی باید برای انجام وظیفه خود در این زمینه تلاش جدی داشته باشد، گفت: ساخت و ساز خارج از چارچوب و مقررات طرح های شهری ضروری است. تمامی قوانین و مقررات مصوب شورای اسلامی شهرها و همچنین وزارت مسکن، راه و شهرسازی باید به طور کامل اجرا شود و توجه به این موضوع می تواند خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله را تا حد زیادی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: تجربیات و درس هایی از سیل نیمه تابستان

نامی در این برنامه رادیویی به موضوع نظارت نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه مدت زیادی است که این نظارت ها انجام نمی شود. در حال حاضر اراده خوبی در دولت جدید برای انجام بازرسی وجود دارد و با حمایت خوب قوه قضاییه از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرمجاز جلوگیری می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا